کنکور و پایگاه کنکور و کنکورچی و مشاوره کنکور و کارنامه نفرات برتر کنکور و مصاحبه با نفرات برتر کنکور و فیلم های آموزشی کنکور

چهار روش مشترک برای مطالعه درس زیست شناسی + شیمی

چهار روش مشترک برای مطالعه درس زیست شناسی + شیمی

konkurchi138.png (430×290)

در این مقاله روش های مهمی که برای درس زیست و شیمی بایست به آن توجه کنید اشاره شده است و کتاب های پیشنهادی برای این روش ها ارائه شده است.

۱- مطالعه خط به خط کتاب درسی و توجه به حاشیه های کتاب :

زمانی که مطلبی را مطالعه می‌کنید جایی که برایتان سوال باقی می ‌ماند و مطلب را کامل متوجه نمی ‌شوید از علامت سوال (؟) استفاده نمائید و کنار آن مطلب علامت بزنید. هرجا احساس نمودید منطقه سوال خیز بوده و به نکته خطرناکی اشاره شده است علامت خطر (!) و جایی که به یک کلمه یا عبارت کلیدی برخوردید دور آن خط بکشید، پاراگراف های مهم را با علامت ضربدر (*) مشخص کنید. به طور کلی هنگام مطالعه استفاده از علامت‌ گذاری سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال می‌باشد. فراموشی نکنید که این کار را با مداد انجام دهید چرا که ممکن است با پیشروی در مطالعه‌ تان متوجه شوید علامت قبلی اشتباه بوده و نیاز به تغییر داشته باشد.

برای مشاهده بقیه به ادامه مطلب رجوع کنید…

۲- مفهومی خواندن

سوالی که برای تمامی دانش آموزان وجود دارد چگونه مطلب را مفهومی بخونیم ؟

در جواب باید به آدرس ذیل بروید؛  زیست شناسی سال دوم صفحه ی ۱۰ – متن به این شرح می باشد :

پروتئین دیگری که در دفاع غیر اختصاصی شرکت دارد ، اینترفرون است .اینترفرون را سلول های آلوده به ویروس تولید می کنند . گرچه این سلول ها سرانجام به علت حمله ی ویروس می میرند ، اما اینترفرون حاصل از آن ها از تکثیر ویروس در سایر سلول ها جلوگیری می کند و موجه مقاومت سلول های سالم در برابر ویروس می شود .

حال چندین بار این متن را مطالعه کنید به نظر شما کدام کلید واژه ی مهم در این پاراگراف مهم می باشد؟

آری کلمه « در»( به معنای «داخل» می باشد) که مورد توجه طراح کنکور واقع شده است . پس شما عزیزان می بایست مفهوم کلید واژه های مهم را در متن کتاب به خوبی شناسایی کنید .

۳- توجه ویژه به شکل های کتاب درسی

۴- ترکیبی کار کردن

برای مثال این روش اشاره دارم به : «برگ متحرک »

چندین نکته برای این مثال در فصل های مختلف کتاب درسی شما به صورت پراکنده وجود دارد که در ذیل بیان می کنم .

  • مراجعه به فصل اول سال زیست دوم دبیرستان : توجه به شکل ۸-۱ مقایسه ی ساختار سه پلی ساکارید نشاسته ،گلیکوژنو سلولز + متن صفحه ی ۴ کتاب درسی
  • فصل اول کتاب زیست دوم دبیرستان صفحه ی ۲۳ : حشرات مانند بی مهرگان از راه دفاع غیراختصاصی با بیماری ها مقابله می کنند .
  • مراجعه کنید به فصل پنچ کتاب زیست سال دوم صفحه ی ۶۹ : دستگاه تنفس آن نایی است چون یک حشره است توجه به شکل های ۳-۵ ؛ ۲-۵ ؛ ۴-۵ ؛ صفحه ی ۶۹
  • مراجعه به فصل ۷ کتاب زیست سال دوم دبیرستان صفحه ی ۱۰۴ :مواد دفعی حشرات اوریک اسید است نه آمونیاک واوره ؛ توجه به شکل ۱-۷ صفحه ی ۱۰۴ این نتکته را متوجه می شوید .
  • فصل سوم کتاب زیست سوم دبیرستان صفحه ی ۶۹ : حشرات چشم مرکب دارند – توجه به شکل صفحه ی ۶۹

کتاب های پیشنهادی برای ۴ مرحله ی فوق :

۱- مطالعه ی خط به خط : کتاب درسی بهترین منبع برای درس زیست و شیمی است

۲- مفهومی خواندن : ۸ جلد کتاب های مفهومی زیست شناسی + خودآموز ژنتیک

۳- توجه به شکل های کتاب درسی : برای درس زیست ؛ کتاب زیست شناسی تصویری + برای درس شیمی ؛ کتاب شکل ها و نمودارها در شیمی دبیرستان

۴- ترکیبی کار کردن : دست نوشته های خود شما « دفتر نکات »

حال شما دانش آموزان کدام روش را اجرا را می پسندید؟ و از کدام کتاب استفاده کرده اید ؟

با تشکر از سید مهدی موسوی



شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

 
دی وی دی های مهندس دربندی
دی وی دی های مهندس در بندی
به ما امتیاز بدهید