کنکور و پایگاه کنکور و کنکورچی و مشاوره کنکور و کارنامه نفرات برتر کنکور و مصاحبه با نفرات برتر کنکور و فیلم های آموزشی کنکور

تثبیت حافظه و خواب شبانه مشاوره کنکور

تثبیت حافظه و خواب شبانه مشاوره کنکور

konkurchi588.png (430×290)

تثبیت حافظه و خواب شبانه

به توانایی ما در نگهداری اطلاعاتی که به حافظه داده ایم، برای یادآوری مجدد در زمانی دیگر، تثبیت حافظه می گویند.
هدف از طرح این مطلب، اطلاع رسانی به داوطلبان کنکور در مورد بهره برداری کامل از خواب شبانه است.
چه ساعتی باید خوابید تا یادگیری های روز تثبیت شود؟
بعضی از داوطلبان تا بعد از نیمه شب مشغول مطالعه اند. در چنین افرادی با توجه به مراحل خواب، تثبیت حافظه دچار اشکال می شود.

خواب شامل ۵ مرحله است:
اگر در فاصله زمانی رفتن به رختخواب تا هنگام بیدار شدن، از فردی نوار مغزی گرفته شود ۵ مرحله به خوبی مشخص می شود. ۴ مرحله اول مربوط به خواب عمیق است و مرحله پنجم که مورد بحث من است خوابREM نامیده می شود که مخفف سه کلمه Rapid Eye Movement می باشد. این مرحله برای تسهیل جریان تثبیت حافظه یعنی تثبیت آموخته های روز لازم است. حتی بعضی از پژوهشگران مرحله REM را خواب به حساب نمی آورند بلکه آنرا حالتی بین بیداری و خواب غیر REM می دانند. ۴ مرحله دیگر خواب را NREM می نامند. که مخفف- Rapid Eye Movement Non است .

مراحل مختلف خواب در طول شب چندین بار تکرار می شود. خواب با مراحل غیر REM شروع می شود و شامل چند چرخه است که هریک متشکل از مدتی خواب REM و مدتی خواب غیر REM است. در مراحل سوم و چهارم خواب که از مراحل قبل نیز عمیق ترند و معمولا بیدار کردن شخص طی آنها بسیار دشوار است. ممکن است شخص تحت تاثیر محرکهای آشنا مثل شنیدن نام فرزندان یا گریه کودک بیدار شود. اما عامل مزاحم غیر شخصی از قبیل صدای بلند نمی تواند او را از خواب بیدار کند.

در طول خواب غیر REM حرکات چشم به کلی متوقف می شود، تنفس و ضربان قلب به میزان چشمگیری کاهش می یابد و از میزان سوخت و ساز مغز کاسته می گردد. در مرحله خواب REM حرکات سریع چشم ظاهر می شود، قلب تندتر می زند و میزان سوخت و ساز مغز به حد دوره بیداری می رسد. بنابراین:

مشخصه اصلی خواب غیر REM وجود مغزی نافعال در بدنی آرام است و ویژگی عمده خواب REM وجود مغزی کاملا بیدار در بدنی کم و بیش آرام است. در خواب REM مغز بسیار فعال است.

چنانچه فردی یک دوره خواب کامل شبانه داشته باشد – یعنی یک خواب نرمال – معمولا ۴ تا ۵ بار خواب REM در طول شب خواهد داشت که آموخته های قبل از خواب را در حافظه وی تثبیت خواهد کرد.
آزمایش زیر تحکیم حافظه را در خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM ) نشان می دهد.

آزمایش:
به عده ای آزمودنی (گروه نمونه مورد بررسی) شب هنگام، قبل از رفتن به رختخواب، درسی را آموزش دادند، سپس آنها را به دو گروه تقسیم کرده و حین خواب تحت بررسی نوار مغزی قراردادند. گروه اول را وقتی وارد مرحله خواب REM شدند، با زنگ الکتریکی بیدار نمودند. ولی گروه دیگر را در مرحله خواب غیر REM بیدار کردند. یعنی هنگامی که مرحله خواب غیر REM را گذرانده بودند. هر دو گروه آزمونی را در همان درس آزمایش کردند و نتایجی بدین شرح حاصل شد :

– گروه اول که از خواب REM محروم شده بودند پیشرفتی در یادگیری نداشتند.
– گروه دوم که خوابREM را گذرانده بودند یادگیری خوبی داشتند.

این پژوهش نشان می دهد که خواب REM نقش مهمی در تحکیم و تثبیت حافظه دارد، می تواند فرآیند حافظه را تسهیل کند و در تحکیم مهارتها و خاطره های پیچیده نقش مهمتری بر عهده داشته باشد. شما داوطلبان عزیز هم برای نتیجه گیری بهتر از آموخته های روز خود نیاز به خواب کامل شبانه دارید. چنانچه به رختخواب می روید ولی خواب خوبی ندارید به این توصیه ها عمل کنید :

برنامه منظم برای خواب
– برای به رختخواب رفتن و بیدارشدن برنامه منظمی داشته باشید.
– ساعت زنگ دار خود را برای بیدار شدن در وقت مشخصی تنظیم کنید و هر روز صبح راس همان ساعت از خواب بیدار شده و از رختخواب خارج شوید. حتی اگر شب قبل بسیار کم خوابیده باشید.

برای مشاهده بقیه به ادامه مطلب رجوع بفرمایید…


– از چرت زدن بپرهیزید. در مورد خواب بعد از ظهر تصمیم بگیرید: یا هر بعدازظهر مدت کوتاهی بخوابید یا اصلا نخوابید. اگر گاهی بعد از ظهرها بخوابید و در طول روز هر وقت پیش آمد چرت بزنید به احتمال زیاد خواب شبانه خوبی نخواهید داشت.
– روزهای تعطیل صبح ها دیر بیدار نشوید نظم خواب شما به هم می ریزد.
مصرف کافئین
از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا کوکاکولا، بخصوص چند ساعت قبل از خواب بپرهیزید. کافئین مانند یک محرک عمل می کند حتی برای افرادی که مصرف کافئین تاثیری روی آنها نمی گذارد. اگر دوست دارید قبل از خواب چیزی بنوشید، شیر بهترین نوشیدنی است.
غذای قبل از خواب
قبل از خواب غذای سنگین نخورید. زیرا دستگاه گوارش شما بعد از غذا چندین ساعت فعالیت می کند. چنانچه میل دارید قبل از خواب خوراکی بخورید حتما غذای سبک انتخاب نمایید.
ورزش
ورزش سبک و منظم به خواب خوب کمک می کند. قبل از خواب از ورزش سنگین بپرهیزید.
داروهای خواب آور
در مورد استفاده از داروهای خواب آور مواظب باشید حتما با نظر پزشک دارو مصرف نمایید. بیشتر انواع آنها نظم خواب را بهم می ریزند و در طولانی مدت باعث فراموشی می شوند.
به خصوص شب قبل از امتحان از مصرف دارو بدون تجویز پزشک بپرهیزید.
خوب نخوابیدن شب، بر خواب روز بعد تاثیر چندانی ندارد ولی مصرف داروی خواب آور ممکن است بر بازدهی فردای شما اثر بگذارد.
آرامش
– از افکار استرس زا قبل از خواب بپرهیزید و فعالیت های ملایمی برای آرامش خود انجام دهید.
– سعی کنید قبل از خواب شبانه کارهای آرامش بخش انجام دهید (مانند: حمام آب گرم یا گوش دادن به موزیک ملایم برای چند دقیقه)
– موقع خواب گرمای اتاق مناسب باشد.
چنانچه همه توصیه های بالا را انجام دادید ولی هنوز به خواب نرفته اید، از رختخواب خود بلند نشوید. سعی کنید آرام باشید.
در صورتی که عصبی و مضطرب هستید، بلند شوید و کارهای ملایمی انجام دهید تا اعصابتان آرام و اضطراب شما کم شود.

واحد مشاوره و هدایت تحصیلی

منبع : وبسایت کنکورچی



شما هم نظری ارسال کنید

ارسال نظر

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

 
دی وی دی های مهندس دربندی
دی وی دی های مهندس در بندی
به ما امتیاز بدهید