کنکور و پایگاه کنکور و کنکورچی و مشاوره کنکور و کارنامه نفرات برتر کنکور و مصاحبه با نفرات برتر کنکور و فیلم های آموزشی کنکور

زبان و ادبیات فارسی از نگاه اکرم قلعه نوی دانش آموخته ی دانشگاه شهیدبهشتی تهران رتبه ی ۲۰۰۰ کشور در

زبان و ادبیات فارسی از نگاه اکرم قلعه نوی دانش آموخته ی دانشگاه شهیدبهشتی

 تهران رتبه ی ۲۰۰۰ کشور در کنکور سال ۸۷

زبان و ادبیات فارسی از نگاه یک دانش‌آموخته

در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ که در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می کردم و برای کنکور درس می خواندم، وقتی در میان منابع مطالعاتی کنکور به سراغ درس ادبیات رفتم اشتیاق زیادی داشتم و از خواندن اشعار مولانا، حافظ، فردوسی و شاعران دیگر که سراسر نغز و تعلیم و ادب و اخلاق بود لذت می بردم. حکایت هایی که از گلستان سعدی در کادرهایی کوچک انتهای هر درس بود با علاقه می خواندم. دوست داشتم ساعت ها بنشینم و گلستان بخوانم. اشعار را بلند می خواندم تا وزن عروضی شان را به صورت سماعی تشخیص دهم. وزن های غنایی یا وزن های حماسی با ضربی که داشت در من ایجاد هیجان می کرد. تست های ادبیات و بررسی صنایع ادبی در آن ها بیش ترین ساعت مطالعه را در روز به خود اختصاص می داد. به خوبی به خاطر می آورم که پشتیبانم هر بار در دفتر برنامه ریزی ام می نوشت: “بین ساعت مطالعه ی درس هایت تعادل ایجاد کن.” وقتی نتایج کنکور سال ۸۷ آمد، رتبه ام در زیرگروه ۱، ۱۵۰۰ شده بود و من رشته ی ادبیات را به عنوان رشته ی تحصیلی خود انتخاب کردم؛ چون به مطالعه ی متون نظم و نثر فارسی علاقه داشتم و دوست داشتم وقتی متون را می خوانم به درستی درک کرده و بتوانم آن ها را بررسی کنم. هدف اصلی ام از انتخاب این رشته به دست آوردن تخصص در زمینه ی نقد ادبی، ویراستاری و تحلیل کاربردی متون و به دست آوردن مهارت در رشته های نمایش نامه نویسی و داستان نویسی بود. من قلم خوبی داشتم و فقط می خواستم این استعدادم به صورت علمی پرورش یابد و در این رشته ها متخصص شوم. هنگامی که در دانشگاه بهشتی مشغول به تحصیل شدم متوجه شدم تصورم از این رشته و نحوه ی تدریس آن در دانشگاه با چیزی که در دانشگاه به عنوان ادبیات تدریس می شد بسیار متفاوت است؛ در دانشگاه ها بیش تر به مطالعه ی صرف آثار می پردازند آن هم مطالعه ی آثار کلاسیک فارسی و ادبیات معاصر با اندیشه ی اجتماعی سیاسی حاکم بر آثار که به حال کنونی ما نزدیک تر است فقط در ۴ واحد میان ۴۰ واحد درسی تدریس می شود؛ یعنی به کلیه ی متون نظم و نثر معاصر با حجم زیاد آثار و با شاخه های مختلف تنها در یک دوره ی کوتاه پرداخته می شود. هم چنین هیچ یک از فنون کاربردی ادبیات (ویراستاری، مرجع شناسی، علم تصحیح نسخ خطی، مهارت نمایش نامه نویسی، داستان نویسی و…) که نیاز به تخصص دارد در واحدهای درسی جایگاهی ندارند و به صورت گذرا در یک یا چند واحد کوتاه ارائه می شوند. البته تحصیل در این رشته بسترساز شکوهایی استعدادها ی ادبی است و دانشجویی که علاقه مند به این رشته باشد می تواند با مطالعه ی بیش تر به موازات واحدهای درسی اش در این زمینه ها به موفقیت برسد. زبان و ادبیات هر ملتی، سند هویت و پشتوانه ی تاریخی و فرهنگی آن ملت است و از این رو اهمیت بسزایی دارد. زبان و ادبیات فارسی نیز بیانگر هویت و فرهنگ جامعه ی ما و از مهم ترین مظاهر هنری و دستاوردهای اندیشه ی فرهیختگان این سرزمین است. زبان و ادبیات غنی و پرمایه ی فارسی معرف فرهنگ، عرفان، معارف دینی و تمدن و تاریخ ایرانی و دربرگیرنده ی حکمت، اخلاق و ادب است. رشته ی زبان و ادبیات فارسی از نظر موضوعی بسیار گسترده و مانند دریایی پهناور است که شامل متون نظم و نثر کلاسیک در تمامی زمینه های ادبی (مانند ادبیات تعلیمی، ادبیات غنایی، ادبیات حماسی و …) ادبیات معاصر، تاریخ ادبیات و شناخت انواع ادبی، نقد ادبی، صنایع ادبی، شناخت دستور زبان فارسی، آیین نگارش و ویرایش و مباحث دیگر می شود. در این رشته دو شاخه ی ادبیات و زبان فارسی مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش ادبیات می توان مباحث را به دو محور مطالعاتی تقسیم کرد: محور اول: مطالعه ی صرف متون نظم و نثر مطالعه ی متون نظم و نثر از آغاز شکل گیری تا دوران معاصر، آشنایی با زندگی نویسندگان و شاعران، آشنایی با جریان های سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه ای که اثر در آن تولید شده است. محور دوم: بررسی و تحلیل آثار با دانش ادبی آشنایی با انواع ادبی، نقد ادبی، صنایع ادبی (معانی و بیان، بدیع، قافیه و عروض)، شناخت انواع سبک نظم و نثر در بخش زبان فارسی، موضوعات زبان شناسی، دستور زبان، آیین نگارش و ویرایش مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. توانمندی و ویژگی های لازم: ۱٫ علاقه به زبان و ادبیات فارسی اولین شرط برای داوطلبان تحصیل در این رشته است. دانشجوی زبان و ادبیات فارسی باید درس های بسیار متنوع و گسترده ای را در وادی ادبیات فارسی بخواند و اگر کسی علاقه مند نباشد این رشته برایش ملال آور می شود. ۲٫ دانشجوی این رشته لازم است حافظه ی نسبتاً قوی داشته باشد؛ چون بخش عظیمی از مقولات ادبی را باید به خاطر بسپارد تا در مواقع لازم به آن دسترسی داشته باشد. ۳٫ داشتن مهارت و سواد خواندن و قلم درست و بیان خوب برای دانشجوی این رشته لازم است تا هم بتواند درک و تحلیل درستی از متون ادبی داشته باشد و هم بتواند منظور خود را به درستی بیان کند. موقعیت شغلی: دانش آموختگان این رشته پس از فراغت از تحصیل می توانند مسئولیت های مختلفی را در بخش های فرهنگی جامعه عهده دار شوند از آن جمله حضور در مراکز آموزشی به عنوان مدرس، فعالیت در مراکز چاپ و نشر، اشتغال در کتابخانه های عمومی و خصوصی و اشتغال در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی. هم چنین فارغ التحصیلان ادبیات فارسی می توانند در صدا و سیما علاوه بر تهیه ی برنامه های ادبی با کسب توانایی های مورد نیاز، گوینده ی خوبی شوند. مسیر ارائه ی تحصیل در این رشته: دانش آموختگان این رشته پس از اتمام کارشناسی می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیلات خود را ادامه دهند.

برچسب‌ها: زبان و ادبیات فارسی از نگاه اکرم قلعه نوی دانش آمو, شهیدبهشتی تهران رتبه ی ۲۰۰۰ کشور در کنکور سال ۸۷, زبان و ادبیات فارسی از زبان اکرم قلعه نوی, معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی از زبان انسان

برچسب ها :


 
دی وی دی های مهندس دربندی
دی وی دی های مهندس در بندی
به ما امتیاز بدهید